Uma portuguesa partilha as experiências, alegrias e espantos vividos por terras de Sua Majestade...
sexta-feira, 29 de abril de 2011
Saudades?
Comovi-me quando vi garrafas de vinho do Porto numa prateleira do Tesco... Comovi-me quando numa televisão, num bar, faziam zapping e pude assistir ao livre do Carlos Martins, no jogo do Benfica contra o Braga... Comovi-me quando vi garrafas de Mateus Rosé no Salsbury's... Comovi-me quando vi Pessoa (traduzido) numa montra de uma livraria... Comovi-me quando de raspão ouvi falar português, embora com sotaque do Brasil... Saudades deve ser isto... E talvez só se perceba realmente o quanto se gosta de Portugal quando se sai do país...
Subscrever:
Enviar feedback (Atom)
A verdade é que estando em Portugal não há razão para se gostar de nada a não ser da comida e do bom tempo, o que não é o caso hoje...o TC chumbou a revogação da avaliação e pode imaginar o que eu estou a amar este País neste momento...
ResponderEliminareu ca acrescentava a parte em que... saudade bate (uma alinea de cada fase).. ;)
ResponderEliminardiz-que e' assim:
ResponderEliminar(e quando a malta nao segue as fases e.... "tem dias"... olha, tambem acontece)
A) Euphoria (initial contact) - This is the "honeymoon" period in which the individual is enamored by new customs, food, sights and the newness of the new and different culture. Students at this stage experience much stimulation, fascination and excitement with the new culture. Some may look distractible and unfocused. They may experience the silent period of second language acquisition.
B)Culture Shock - At this stage, individuals begin to notice cultural differences and feel deprived of things familiar to their culture of origin. The awareness of such differences may be disorienting to the individual.This stage usually lasts from several weeks to several months.
C) Anomie - This is a stage of gradual recovery of equilibrium and the acknowledgment of the differences of both cultures. This is also referred to as culture stress.
D) Adaptation (Assimilation or Acculturation)-take a course of action in one of two ways:
Acculturation - individuals are able to find value and meaning in both cultures and identify with both.
Assimilation: home cultural values and beliefs are replaced by the new culture, leaving behind the parents’ culture for example . . .Over identification with the host culture, denies and hides his/her cultural and linguistic background. This action can have negative implications.